Thursday, February 11, 2010

Tidningarna går snabbt mycket sämre än beräknat.

Senaste nytt i tidningsvärlden visar att Bonnierkoncernen förlorat 2,3 miljarder kronor bara i annonsintäkter. Det motsvarar en minskning med 21 %. De gick därför med förlust på 228 miljoner kronor jämfört med 1.7 miljarder i vinst förra året.

Sydsvenskan (ingår i Bonniers) ska spara 250 miljoner kronor och måste därför ta bort 180 tjänster. Förlusten för SDS gruppen antas bli runt 50 miljoner kr. Förra årets förlust var ännu större.

UNT, Uppsala Nya Tidning gjorde sin största förlust hittils. 25 personer ska bort som en del av ett ännu inte klart sparprogram.

Expressen gjorde en vinst pa 77 miljoner kronor 2009, men tidningen har förlorat 100 miljoner kr i annonsintäkter. Visten halverades jämfört med 2008 som var ett rekordår.

Trenden är klar. Annonsintäkerna går kraftig nedåt i de stora tidningarna vilket i längden gör att de inte kan överleva. Tidningarna har en nästan omöjlig uppgit att hitta nya inkomstkällor. Media som försökt ta avgifter av online läsarna har inte lyckats med det försöket, dessutom så måste avgiftsbelagda sidor på nätet ha tillräckligt unikt och viktigt innehåll så läsare känner sig tvingade att betala för innehållet.

Aftonbladet har försökt ta avgifter för en del reportage med Plussidorna, det är oklart hur det har lyckats ekonomiskt.

Trenden är goda nyheter för alla som vill se mer fri media och hoppas på att det politiska åsiktsförtrycket snart försvinner i svenska media och i Sverige. Trenden borde få hjälp, vi borde stoppa presstödet som förlänger livet åt åsiktsförtrycket. Vi får hoppas att nya politiker väljs in i höstens val och tar det beslutet. Annars förlängs åsiktsförtrycket ytterligare några år. Mediavärlden.

No comments: