Friday, December 18, 2009

Nytt projekt, söker frivilliga med videokamera.



Jag har inte skrivit mycket den senaste tiden som synes, det beror dels på mer jobb och andra projekt som tar upp tid.

Tyvärr så ökar antalet sensationella händelser för varje vecka som går, det råder ingen brist på ämnen att ta upp.

Det har inträffat åtskilliga gånger att jag börjar skriva en kommentar, men avbrutits av ännu mer skrämmande eller senationella händelser som får den första skandalen att blekna i jämförelse. Det gör skrivandet frustrerande. Situationen i Sverige känns ganska hopplös ibland. De som läst artikeln i SVD skriven av Olle Wästberg fattar vad jag menar. Personer i ledande befattningar verkar ha förlorat förståndet. Tyvärr så IQ-testar man inte folk innan de fyller viktiga poster vilket borde krävas.

Ett projekt som jag vill jobba med är en youtube kanal med reportage om dagens Sverige. Jag vill därför efterlysa personer som har videokamera som är villiga att göra små enkla korta intervju reportage med personer som varit utsatta för våld eller annan brottslighet. De videoklippen kan överföras hit och kan bli ett youtube reportage.

Jag har inte tänkt mig demonstrationer o dyl men snarare personliga reportage om folk i utsatta områden. Hur de känner och tvingas ändra sin livstil för att anpassa sig till massvåldet omkring dem. En person kan inte göra reportage om massor av orter runtom i landet, därför vore det bra om många olika personer i olika utsatta orter kan bidraga med sina klipp sa kan vi göra reportage av dem.

Jag vill få igång det långt innan valet så väljarna kan få en mer sann bild av hur Sverige ser ut.

Om man ser hur många besökare de ytliga skvallerbloggarna har, en stor blog har runt 700 000 i veckan så får man en känsla av att de flesta svenskar unga och gamla inte har en aning om hur illa ställt det är i Sverige. De borde isåfall engagera sig mer politiskt.

Eftersom TV knappt gör sådana reportage så finns det ett stort behov av det. Den sanna bilden av hur vara orter ser ut visas inte upp.

Skriv till befriamedia@yahoo.com om ni har en digital videokamera och är villig att göra amatörreportage kring er hemort där relevanta händelser inträffar. Ni kan givetvis vara anonyma om ni vill. Många brottoffer vill vara anonyma, därför kan ni föreslå att de intervjuvas med ryggen mot kameran eller i mörk förgrund och ljus bakgrund, eller med bortredigerade identifierande detaljer som kan göras i här.

Stillastående reportage borde göra med stativ. Videoklipp borde dessutom ha sekvenser kring området där händelsen inträffade for att fylla ut reportaget.

Skriv med förslag och tips om händelser ni kan göra amatörreportage om i er ort.

1 comment:

Berit said...

Trots allt skrämmande som överväldigar oss, hoppas jag och A. att du och de dina får en riktigt God Jul!