Friday, August 29, 2008

Vi gillar Sahlin, hon gor politik till komedi, las hennes citat.

Mona Sahlin lyser upp tillvaron med sina komiska uttalanden. Få politiker visar en sådan brist på djup som hon. Här är några av hennes minnesvärda ord:

"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker."
Mona Sahlin i ett tal inför Turkiska ungdomsförbundets tidning Euroturk i mars 2002.

"Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet."
Dåvarande integrationsminister Mona Sahlin i en intervju i Göteborgs-Posten den 22 oktober 2000.

"Jag hatar allt genuint typiskt svenskt."
Källa: Expressen den 26 juli 2002.

"Arbetslösheten drabbar tydligast och hårdast dem som blir utan jobb."
Mona Sahlin som biträdande näringsminister i en debattartikel i Aftonbladet den 1 februari 1999

"För att klara framtidens utmaningar måste framtidens svenska folkhem bebos av människor från alla världsdelar."
Dåvarande integrationsminister Mona Sahlin i en debattartikel tillsammans med dåvarande samordningsminister Pär Nuder i Aftonbladet den 16 april 2004.

Persson sade saker om Sahlin som nu kan tyckas väldigt besvärande, han sade t.ex.

- Hennes styrka är inte tänkandet.
Samt,

- Det är inte så märkvärdigt, det som kommer över hennes läppar. Man tilltror henne en större politisk kapacitet än vad hon har.

Sahlin säger så här efter "Tobleroneaffären"

"...jag må vara slarvig med mitt liv, men jag är baske mig inte slarvig med vare sig politiken eller med mina ungars liv. Och jag är baske mig ingen ohederlig person och jag är ingen fifflare."

Som avrundning borde man se filmen om Mona Sahlin. Mona, hur skickar jag en present till dig, du har orsakat stora skrattsalvor runom i landet, vi älskar din komedi? SVD

No comments: