Thursday, January 10, 2008

Filmen "Arn tempelriddaren" recenseras, nervarderas till 2.

DN's Fedrik Strage gav tidigare filmen "ARN" en trea. Nu har han tankt om och vill istallet ge filmen en tvaa. Det ar bra att han vagar erkanna att han gjort ett misstag, det ar mycket battre an att halla tyst och sta fast vid en felbedomning. Dessutom ar det stort av honom att gora en hel artikel om sin nyvunna insikt.

Han gick ner till 2 olika biografer och erbjod biobesokare aterbetalning av biljett priset. Han tog med sej tretton hundralappar som han erbjod de som inte gillade filmen. Alla pengar tog slut.

Det var ju inte Fredik som gjorde en dalig film, han behover ju inte dela ut pengar. En overraskande positiv handling av en okand person ar sakert valkommmet i borjan pa det nya aret, folk ar sakert tacksamma for din omtanke.

Jag har inte sett filmen och har ingen asikt om den men biobesokare som Fredrik talade med hade foljande kommentarer;

"- Jag vill också ha pengarna tillbaka! Filmen var skitdålig, säger Marina Lundgren som tycker att huvudrollsinnehavaren Joakim Nätterqvist bara hade ett ansiktsuttryck.
- Och var de tvungna att låta det regna bara för att visa att han var ledsen? Kom igen! Hur kunde du ge den här filmen en trea?"

- Det var det tristaste jag sett. Så långsam! Så deprimerande! Det var som att se "Mio, min Mio" i ultrarapid, säger Elinor Skogsfors.

- Urusel! Fjantig! Extremt, extremt klichéig, säger Tom Rask och Chi Poon, ett par tjugoåriga killar vars sura miner jag raskt suddar bort med var sin hundralapp och en ursäkt för betyget i DN.


Fredik sjalv tyckte foljande om filmen:
"Däremot är den olidligt långtråkig. Jag skrev visserligen att dess två timmar och nitton minuter kändes som en hel medeltidsvecka, men filmens monumentala seghet uppenbarade sig först när jag såg om den (utan att anteckna, vilket ibland får tiden att gå fortare)."

Danska recensenter sagar filmen brutal, se DN och SVD.

No comments: